جعبه تقسیم و انواع آن

جعبه تقسیم و انواع آن

جعبه تقسیم و انواع آن - جعبه تقسیم محل قرارگیری انشعابات سیم ها و به عنوان نوعی محافظ و پوشش برای سیم ها است.

کاربرد جعبه تقسیم برای آن است که از اتصالات سیم ها و خطرات احتمالی حریق جلوگیری شود. بنابراین امروزه تقریبا در تمامی ساختمان ها, برای سیم کشی برق از جعبه تقسیم استفاده می شود.

جعبه تقسیم نیز انواع متفاوتی دارد که کاربردهای آن ها متناسب با مکان های خاصی متفاوت است. در اصل مهم ترین فاکتور در دوام و مقاومت جعبه تقسیم, جنس جعبه است. پس برای انتخاب جعبه و آگاهی از جنس آن باید اطلاعاتی داشته باشید. . در ادامه به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت:

انواع جعبه تقسیم

کلا دو نوع جعبه تقسیم در بازار موجود است:

جعبه تقسیم فلزی                                   

جعبه های فلزی نسبت به جعبه های پلاستیکی مزایایی دارند.  مهم ترین مزیت آن ها, آن است که جعبه های فلزی در برابر اشعه UV مقاوم است.

تحمل حرارتی جعبه های فلزی نسبت به پلاستیکی بسیار بیشتر است. همچنین جعبه های فلزی به دلیل جنسشان, در دماهای بالا و پایین شکل خودشان را حفظ می کنند و تغییر شکل نمی دهند.

جعبه تقسیم ها نیز مانند سایر لوازم علاوه بر مزایای گفته شده, معایبی نیز دارند. جعبه های فلزی قیمت بالاتر و همچنین وزن بالاتری نسبت به سایر جعبه ها دارند.

یکی دیگر از معایب جعبه تقسیم های فلزی آن است که به دلیل جنس فلزی رسانا هستند. بنابراین حتما باید موقع نصب برای جلوگیری از رسانا بودن به زمین متصل شوند و جریان به زمین فرستاده شود.

همچنین امکان دارد جعبه های فلزی با گذشت زمان و تماس مداوم با هوا و رطوبت دچار خوردگی شوند. البته این موضوع به جنس جعبه ها بستگی دارد. خود جعبه تقسیم های فلزی به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

جعبه های از جنس استیل

جعبه های استیلی نسبت به دونوع دیگر قیمت پایین تری دارند, سنگین تر هستند و مقاومت کمی در برابر خوردگی دارند.

بنابراین بهتر است از این جعبه در فضاهای بسته و داخل خانه ها استفاده شود.

 جعبه های از جنس آلومینیوم

این جعبه ها به نسبت جعبه تقسیم های استیلی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد و وزنشان نیز سبک تر است.

جعبه های از جنس فولاد ضد زنگ

جعبه های فولادی مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و آسیب های جانبی دارند. تنها ایراد جعبه های فولادی آن است که وزن بالایی به نسبت دو مدل دیگر دارند. بنابراین باید در نظر بگیرید که در چه محیطی می خواهید از جعبه های فولادی استفاده کنید.

قیمت جعبه های فولادی به دلیل مزایای زیادی که دارد از دو مدل دیگر گرانتر است.

جعبه تقسیم پلیمری

جعبه تقسیم های پلیمری یا پلاستیکی خود به چندین نوع تقسیم می شوند که در ادامه معرفی مختری خواهیم کرد:

جعبه های از جنس PVC

این جعبه های پلاستیکی از جنس PVC است. از جمبه مزایای این جعبه ها می توان به وزن بسیار سبک آن ها اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از مزایای این جعبه ها آن است که در برابر خوردگی مقاوم هستند.

نسبت به جعبه های دیگر موجود بازار نیز قسمت کمتری دارند.

جعبه های پلیمری نارسانا هستند که همین مزیت باعث جلوگیری از ایجاد حریق و آتش سوزی می شود. بنابراین برای این جعبه ها, اتصال به زمین نیاز نیست.

این جعبه های پلیمری در برابر مواد شیمیایی مقاوم اند اما نسبت به جعبه های فلزی مقاومت کمتری دارند.

یکی از معایب جعبه های پلیمری آن است که این جعبه ها تحمل حرارتی بالایی ندارند و در صورت بوجود آمدن آتش سریعا تغییر شکل و فرم می دهند. همچنین جعبه های پلیمری در دماهای پایین شکننده است. این جعبه ها در برابر اشعه UV پایداری کمتری دارند .

جعبه تقسیم از جنس  ABS

ABS  نوعی پلاستیک سفت, سخت و محکم است که اتفاقا قیمت کمی هم دارد. البته مه کمتر از PVC. تفاوت ABS و PVC در تحمل دمایی آن ها است. ABS در دماهای پایین مقاومت بالاتر و همچنین در برابر آسیب ها و ضربات احتمالی مستحکم تر است. این جعبه ها نارسانا هستند و نیازی به اتصالی به زمین به جهت جلوگیری از جریان برق, ندارند.

جعبه های از جنس فایبرگلاس

فایبرگلاس در اصل نوعی پلاستیک تقویت شده با شیشه است. و در دماها های مختلف مقاوم و پایدار است. این جعبه ها نارسانا هستند و نیاز به متصل شدن به زمین ندارند. استفاده از جعبه های فایبرگلاس در مکان هایی که نیاز به مقاومت در برابر مواد شیمیایی دارد بسیار مناسب و به صرفه تر خواهد بود.

این جعبه ها به نسبت جعبه های فلزی قیمت پایین تر و همچنین وزن کمتری دارند. اما در مقایسه با آن ها از مقاومت کمتری در برابر حریق برخوردار هستند.

 

مطالب مفید خواندنی: سینی کابل چیست وچه کاربردهایی دارد؟

تماس با ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران – خیابان سمیه – نبش موسوی – ساختمان سعید- طبقه 4 واحد 51

تلفکس: 86074195-86074027-86074336

ارتباط در واتساپ : 09335144488

ایمیل:‌ info@elconco.com

Search