لوله کاندوئیت فلزی متوسط

لوله کاندوئیت فلزی متوسط

کاندوئیت فلزی متوسط

لوله کاندوئیت فلزی متوسط یا اصطلاحا IMC , یکی از انواع لوله کاندوئیت است . لوله کاندوئیت فلزی متوسط یا IMC برای محیط های باز و هوای آزاد طراحی و استفاده می شود .

کاربرد لوله کاندوئیت فلزی متوسط

کاندوئیت متوسط به طور مخصوص و ویژه برای محافظت از سیم ها و کابل های برق تولید می شود . این مدل کاندوئیت مشابه لوله های کاندوئیت فلزی محکم یا RMC  است و به میزان یک سوم سبک تر از آن است. از کاندوئیت متوسط می توان به جای کاندوئیت های سنگین , در هر جایی که مجاز باشد استفاده کرد .

به عنوان مثال در سیم کشی های خانگی و یا حتی دکل های سرویس و اتصالات پانل ها و .. که مربوط به فضای باز باشد استفاده می شود .

مشخصات کاندوئیت فلزی متوسط

لوله های کاندوئیت فلزی متوسط دارای یک لایه گالوانیزه بر روی قسمت بیرونی و یک لایه مقاوم در برابر خورندگی در قسمت درونی , به منظور افزایش طول عمر آن است . قطرلوله کاندوئیت های معمولی بین 0.5 اینچ الی 4 اینچ  و طول آن ها 10 فوت است . لوله های کاندوئیت فلزی متوسط با استاندارد بین المللی UL 1242و ANSI C806  مطابقت دارد .

برای اطمینان از پیوند ها و اتصالات ایمن ایجاد شده در طرح ها و پروژه ها , از لوله های کاندوئیت فلزی متوسط استفاده می شود . با کمک انبردست های بزرگ و یا به کمک آچار های لوله کشی می توان لوله کاندوئیت فلزی متوسط را نصب کرد . برای برش IMC از برش دهنده و یا اره برش استفاده می کنند . هنگام بریدن این لوله ها باید بسیار دقت کرد تا هیچ گونه برآمدگی تیز یا برنده ای در داخل لوله ایجاد نشود . زیرا باعث آسیب دیدن کابل ها و سیم ها می شود .

کاندوئیت فلزی متوسط در مقابل کاندوئیت فلزی محکم

همان طور که گفتیم کاندوئیت فلزی متوسط وزنی معادل یک سوم وزن کاندوئیت فلزی سنگین دارد . یکی دیگر از مزایای آن نسبت به کاندوئیت فلزی سنگین , قطر داخلی بزرگ تر است . همچنین به دلیل اینکه داخل لوله صاف است , باعث حرکت راحت تر سیم ها در داخل لوله می شود .

سازمان ملی برق امکان استفاده از کاندوئیت فلزی متوسط را به جای کاندوئیت فلزی سنگین مجاز اعلام کرده است . بنابراین در انواع کاربردهای مسکونی و تجاری کاندوئیت سنگین می توان از کاندوئیت IMC استفاده کرد .

تفاوت‌های کاندوئیت‌های IMC و RMC

ابعاد کاندوئیت های فلزی متفاوت است و شماره بندی دارد . این شماره ها نشان دهنده قطر لوله هاست . به عنوان مثال قطر لوله شماره 3 , 3 اینچ است . یک راه برای تشخیص کاندوئیت ها وجود دارد . برای شناسایی آن ها در انتهای لوله ها نوعی محافظ مخصوص قرار می دهند .

اندازه کاندوئیت ها RMC  بین 0.5 الی 6 اینچ , و اندازه ها IMC بین 0.5 الی 4 اینچ ساخته و تولید می شود.

محافظ هایی که به انتهای لوله ها متصل است دارای رنگ بندی است . برای تشخیص راحت تر هر رنگ نماد یک اندازه است . به عنوان مثال اندازه همه محافظ های RMC ( شماره های با اعداد صحیح 1 و2 و... ) همگی آبی رنگ هستند . رنگ اندازه های نیمه مانند 1.5 و 2.5 و ... همگی مشکی اند و رنگ اندازه های تجاری یک چهارم محافظ های RMC , همگی قرمز هستند .

رنگ محافظ های کاندوئیت IMC در اندازه های 1 الی 4 نارنجی است . و رنگ محافظ های اندازه های نیمه IMC (1.5 و 2.5 و ...) همگی سبز است .

کاندوئیت فلزی متوسط درمقابل لوله فلزی الکتریکی

لوله های فلزی الکتریکی که به آن ها EMT نیز گفته می شود از لحاظ وزنی سبک تر از IMC هاست . در واقع لوله های IMC به لحاظ وزنی در بین EMT و RMC قرار می گیرد .

لوله های فلزی الکتریکی اغلب برای سیم کشی مدار های شاخه ای در ساختمان های مسکونی و تجاری کاربرد دارد . لوله ها فلزی الکتریکی برای اتصالات محکم همانند کاندوئیت متوسط یا سنگین طراحی نشده است .

معمولا از IMC در سیم کشی منازل مسکونی , در ورودی ها و تابلوهای خدماتی استفاده می شود . اما EMT برای سیم کشی تاسیسات مسکونی استاندارد است .

اتصالات را فراموش نکنید

برای انجام پروژه های مختلف و استفاده از IMC ها باید حتما از اتصالات مخصوص به آن ها استفاده کنید . مانند اتصالات رشته ای , قفل ها و همینطور عایق ها .

تماس با ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران – خیابان سمیه – نبش موسوی – ساختمان سعید- طبقه 4 واحد 51

تلفکس: 86074195-86074027-86074336

ارتباط در واتساپ : 09335144488

ایمیل:‌ info@elconco.com

Search